'>

آیا تخته OSB ضد آب است؟

منتشرشده توسط allvars در تاریخ

آیا تخته OSB ضد آب است؟

آب و هوا در زمان ساختن یا بازسازی یک خانه، سوله، ویلای چوبی یا سازه دیگر یک چالش است. باران می تواند مصالح ساختمانی را خیس کند و به آن آسیب برساند

و با خشک شدن مصالح، زمان بندی ساخت و ساز را بیشتر به تأخیر بیندازد. اگر از تخته OSB استفاده می کنید، احتمالاً از خود می پرسید که آیا OSB ضد آب است؟

تخته OSB با استفاده از چسب های رزین ضدآب تولید می شود که تمام رشته های چوب را می پوشاند و پانل را نسبت به سایر پانل ها در برابر آب مقاوم تر می کند.

نکته مهم در این تخته این است که لبه ها برای محافظت بیشتر در برابر پوسیدگی ریزین کاری می شوند. با این حال تخته OSB در برابر آب بسیار مقاوم است، اما کاملا ضد آب نیست.

در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که تخته او اس بی چیست، آیا در برابر آب مقاوم است و چگونه می توان آن را ضد آب تر کرد. همچنین در مورد کاربردهای مختلف تخته OSB بحث خواهیم کرد،

در صورت خیس شدن چه کاری باید انجام داد و چگونه از آن در برابر شرایط آب و هوایی محافظت کرد. در پایان مطالعه، باید درک بهتری از نقاط قوت OSB به عنوان یک محصول ساختمانی داشته باشید.

آیا تخته OSB ضد آب است

تخته OSB چیست

تخته او اس بی OSB در سال 1963 در کالیفرنیا اختراع شد. این ورق چوبی از 95% تراشه چوب و 5% چسب ساخته شده و در ساخت و ساز در کاربردهایی مشابه تخته سه لا استفاده می شود.

چوب مورد استفاده برای تولید OSB از درختان جوان با قطر کوچک است، در حالی که چوب مورد استفاده برای تخته سه لا از درختان بالغ با قطر بزرگ می آید.

تخته OSB حتی در صنعت ساخت و ساز از تخته سه لا پیشی گرفته است و بیش از 65 درصد از بازار پانل های ساختمانی را به خود اختصاص داده است.

تخته OSB یا Plywood کدام بهتر است؟

تخته OSB یک ورق چوبی مهندسی شده است که با استفاده از چسب و رشته‌های چوب تولید می‌شود. رشته‌ها با چسب‌های رزین مصنوعی و موم ترکیب می‌شوند

و سپس در نوارهایی به ضخامت 3 تا 8 اینچ از لایه‌های متقاطع قرار می‌گیرند. سپس این لایه های چوبی حرارت داده شده و به هم فشرده می شوند.

آیا تخته OSB در برابر رطوبت مقاوم است

فرآیندی که برای تولید تخته های او اس بی استفاده می شود، فضای خالی بین رشته ها را به حداقل می رساند. شکاف هایی که ممکن است وجود داشته باشد، با چسب رزین ضدآب حرارت دیده

و با موم مورد استفاده برای چسباندن تکه های چوب به یکدیگر پر می شود. لبه‌های پانل هم‌ بعد از برش با سیلر های رزینی مهر و موم می‌شوند.

استفاده از رزین ها و موم های ضد آب، عدم وجود فضای خالی و سیلر لبه، پانل های استاندارد OSB را در برابر آب مقاوم می کند.

با این حال، تمام برش های بعدی باید با یک درزگیر مناسب رنگ آمیزی شوند تا از جذب رطوبت جلوگیری شود. رطوبت جذب شده از طریق برش ها می تواند باعث تورم رشته ها شود که می تواند ضخامت پانل را تغییر دهد.


هر رشته چوب در یک پانل OSB با رزین و موم پوشانده شده است که رشته ها را به هم می چسباند. این فرآیند مقاومت آن را در برابر رطوبت بهبود می بخشد و استحکام بالاتری

نسبت به سایر پانل ها به آن می بخشد. برای استفاده بیرونی بسیار بهتر از تخته خرده چوب است و از نظر مقاومت در برابر رطوبت نیز از تخته سه لا برتری دارد.

انواع تخته او اس بی

آیا تخته OSB ضد آب است

تخته او اس بی در برابر آب مقاوم است اما لزوما ضد آب نیست. چسب رزین حرارت دیده که رشته ها را برای تشکیل پانل ها می پوشاند و می چسباند، ضد آب است.

با این حال، برش های اره و سنباده می تواند به محافظ آسیب برساند و چوب محافظت نشده را در معرض آسیب رطوبت قرار دهد.

انواع یا درجه های مختلف OSB از ترکیبات مختلف چسب برای چسباندن رشته ها استفاده می کنند، همانطور که تولید کنندگان مختلف این کار را انجام می دهند. OSB1 و OSB2 برای استفاده در مکان خشک توصیه می شود،

در حالی که OSB3 و OSB4 برای شرایط مرطوب رتبه بندی می شوند. پانل‌های OSB ممکن است با علامت “EXTERIOR BOND” یا “EXT.BOND” برای مشخص کردن کاربرد بیرونی آنها و اینکه در برابر رطوبت نفوذناپذیرتر هستند، مشخص شوند.

OSB را می توان با رنگ روغنی با کیفیت یا رنگ لاتکس رنگ آمیزی کرد تا مقاومتش در برابر رطوبت بیشتر شود. همچنین می توان آن را با استفاده از یک محصول مقاوم در برابر آب رنگ آمیزی یا پوشش داد.

آیا تخته OSB ضد آب است

آیا می توان از تخته OSB در فضای خارجی استفاده کرد

OSB را می توان در بیرون برای دیوارها، سقف ها یا کف استفاده کرد. تخته رشته‌ای او اس بی گرید 3 یا 4 که مطابق با استانداردهای APA ایالات متحده یا CSA 0325 است، برای استفاده در سقف‌ها، دیوارها یا طبقات است.

نوع پانل ممکن است به عنوان STURD-I-FLOOR برای استفاده در کف زیرین یا RATED SHEATHING برای دیوارها و سقف ها مشخص شود.

همچنین ممکن است 1F یا 2F را با توجه به استفاده نهایی زیر طبقه، 1R یا 2R برای سقف، یا W برای استفاده نهایی دیوار نشان دهد.

تخته OSB معمولاً برای پوشش کف‌های زیرین، عرشه‌های سقف و سقف‌های شیبدار استفاده می‌شود. اغلب آن را میخ می کنند یا به تیرچه ها، تیرها یا خرپاها پیچ می شود.

پانل ها، مانند سایر محصولات چوبی، باید بالاتر از سطح زمین باشند تا روی زمین مرطوب قرار نگیرند. OSB برای چندین دهه دوام خواهد داشت، مشروط بر اینکه تمام برش ها ضد آب شوند و سطوح بیرونی با کیفیت رنگ آمیزی شوند.

این پانل ها ممکن است از قبل سیلر کاری شده باشند و رزین های باندینگ با قارچ کش ها و بوراکس برای محافظت در برابر حشرات تزریق شوند. تمام این عملیات های انجام شده در این نوع تخته ها در گرید آنها مشخص می شود.

چگونه از OSB در برابر باران محافظت کنیم

تخته OSB، مانند تمام محصولات چوبی مهندسی شده، باید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بارندگی محافظت شود.
معمولا بعد از اجرای سازه OSB در محیط بیرونی از عایق های پارچه ای برای محافظت از این سازه ها در مقابل برف و باران استفاده می شود.

این پارچه های 3 لایه معروف به لایه بخارند میتوانند بدون خفه کردن سازه چوبی آن را در مقابل رسوخ رطوبت محافظت کنند. همچنین لبه‌های برش خورده تخته OSB نیز باید آب بندی و سیلر کاری شوند.

آیا تخته OSB ضد آب است

نحوه ضد آب کردن OSB

انتخاب یک محصول OSB که دارای مهر ضد آب است، شروع خوبی می باشد. با این حال، چندین لایه پرایمر با کیفیت به ضدآب شدن پانل های OSB کمک می کند.

آب بندی تمام لبه های برش خورده اطمینان حاصل می کند که رطوبت قادر به نفوذ به لایه های درونی چوب نیست. لبه های بریده شده یا سیلر نشده در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت احتمال تورم و حتی لایه لایه شدن آنها بیشتر است.

آیا تخته OSB ضد آب است

آیا می توان سقف نهایی را روی OSB مرطوب نصب کرد

پانل ها باید قبل از پوشاندن کاملاً خشک شوند. متریال سقف شیبدار که روی OSB مرطوب اعمال می شود، رطوبت را به دام می اندازد، که می تواند باعث تورم، پوسیدگی و کمانش لبه پانل ها شود.

اگر لبه ها متورم شده باشند، ممکن است خطوط درزی شکل را به سقف نهایی منتقل کنند. برای جلوگیری از این امر، قبل از پوشاندن، از تسمه سنباده برای صاف کردن درزهای متورم استفاده کنید.

یک طرح همیشه هنگام اجرای سقف توصیه می شود و آن پوشاندن پشت بام قبل از باران با عایق بخاربند است.

این پارچه رسوخ رطوبت را به سطوح زیرین به حداقل می رساند و از چوب و سازه محافظت می کند.

تماس با ما