'>

تخته OSB یا Plywood کدام بهتر است؟

منتشرشده توسط allvars در تاریخ

تخته OSB یا چند لایه

تخته OSB یا چند لایه تخته OSB یا چند لایه

تخته OSB یا چند لایه

اگر در صنعت مصنوعات چوبی هستید و یا مشغول به ساخت سازه های چوبی میباشید احتمالا اسم تخته OSB را شنیده اید.
امروزه تخته های او اس بی بیشتر از 70% پوشش کف، دیوار و سقف سازه های چوبی را دربازار به خود اختصاص داده اند، حتی بیشتر از تخته چندلایی.
هر دو محصول دارای مزایا و معایبی هستند. ما از ابتدا به تحقیق در مورد هرکدام میپردازیم، به خصوص در رابطه با استفاده از OSB یا تخته چندلا یا پلی وود برای سقف، دیوار و کف.
.

OSB از تراشه های چوب کوچک و نسبتاً مستطیلی شکل از چوب درختان پرتراکم ساخته شده است که با رزین مصنوعی تحت فشار به شکل پانل پرس می شود.

از طرف دیگر تخته چند لا با ورقه های نازک چوبی ساخته می شود که از یک کنده سالم بریده شده که در جهت های متناوب قرار گرفته اند به هم چسبانده شده اند تا استحکام را به حداکثر برسانند.

تخته OSB را می توان با درختان کوچکتر ساخت، در حالی که تخته چند لا به درختان بالغ بیشتری نیاز دارد، به اندازه ای بزرگ که بتوان یک روکش نازک را از درخت جدا کرد..
.
تولید تخته چند لا به حدود صد سال قبل برمی گردد، اما چندین دهه طول کشید تا به عنوان استاندارد صنعتی برای پوشش خانه قبول شود.
تخته OSB در اوایل دهه 60 ظاهر شد و تقریباً در سال 2000 بود که از تخته چند لا به عنوان پوشش منتخب در بازار صنعت ساختمان آمریکای شمالی پیشی گرفت. بزرگترین عامل استفاده انبوه از تخته OSB قیمت ارزان آن میباشد.
.
ترکیبات شیمیایی
هر دو نوع پانل حاوی فنل فرمالدئید در چسب هستند، تخته OSB همچنین حاوی رزین ایزوسیانورات نیز میباشد، اما هیچ یک حاوی اوره فرمالدئید نمیباشند. 
اوره فرمالدئیدها برای انسان کاملاً سمی میباشند که هنوز در پانل‌های دیگری که برای تکمیل دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند، مانند MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) یافت می‌شوند.
.
تخته OSB و تخته چند لا عملکرد مشابه (و کافی) را از نظر استحکام و عملکرد ارائه می دهند، اگرچه تخته چند لا حدود 7 درصد قوی تر است.
تفاوت اصلی بین این دو در میزان رطوبت است و به طرز عجیبی نتایج بسیار متفاوتی در مورد میزان نفوذپذیری بخار وجود دارد.
با توجه به تجربه چندین ساله مهندسین و سازنده ها تخته چند لا نسبت به OSB به بخار نفوذپذیرتر است.
تخته چند لا رطوبت را سریعتر از OSB جذب می کند، اما سریعتر نیز خشک می شود.
هر دو محصول وقتی خیس می شوند متورم می شوند، اما تخته چند لا با خشک شدن تقریباً به شکل خود باز می گردد. تخته OSB در صورت به کار بردن گریدهای بالای 3 نسبت به رطوبت و باران مقاومت بالایی دارند.
.
البته که فراتر از نگرانی در مورد قرار گرفتن تخته در معرض رطوبت در طول ساخت و ساز، رطوبتی است که می تواند پس از اتمام سازه از طریق دیوارها نفوذ کند. 
دوام یک دیوار به شدت به توانایی آن در خشک شدن بستگی دارد، و اینکه چقدر خوب می تواند خشک شود به موادی که برای مونتاژ دیوار خود انتخاب کرده اید بستگی دارد.
همچنین جهت پوشش سازه های چوبی در برابر رطوبت داخلی میتوان از عایق بخارند استفاده نمود.
https://allvars.com/%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%87_%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%af/
.
نفوذپذیری: کدام OSB یا تخته چند لا؟
نفوذ بخار محصولات ساختمانی بر حسب نانوگرم در کانادا (NG) بیان می شود، به عنوان اینکه چند نانوگرم رطوبت می تواند در شرایط خاص از یک ماده عبور کند.
در ایالات متحده از “perm” استفاده می شود. یک perm ایالات متحده برابر با 57 NG است (60 NG معیار بخاربندی در صنعت ساختمان کانادا است).
مقاومت خمشی
تخته چندلا به دلیل ادغام چندین لایه پرس شده دارای خمش مکانیکی کمی نسبت به تخته او اس بی میباشد. از اینرو تخته های OSB انتخاب مناسبی جهت پوشش سازه های گنبدی و خمیده میباشند.
ویژگیتخته OSBتخته چند لا
مدول الاستیسیته1,0-1,9_106 psi0.7-1,2_106
مدول گسیختگی3,000-7,000 psi3,000-4,000 psi
استحکام کششی1,500-4,000 psi1,000-1,500 psi
تخته چند لا برای کف های زیرین بهتر از OSB است:
علیرغم استفاده متداول از تخته او اس بی برای کف‌های زیرین توصیه نمیشود، این فقط به دلایل زیبایی‌شناختی است.
سازه ‌های جدید معمولاً قبل از پوشاندن سقف شاهد چند بارندگی خواهند بود و همانطور که در بالا ذکر شد، OSB به خوبی رطوبت را کنترل نمی‌کند مگر از گریدهای بالای 2 استفاده شود.
تغییر شکل‌های باقی مانده در OSB پس از خشک شدن می‌تواند منجر به کف‌سازی موج‌دار شود.
توانایی تخته چند لا برای بازگشت به شکل پس از خیس شدن باعث می شود خطر تغییر شکل بسیار کمتر میشود و اگرچه کمی گران تر است، اما همچنان ارزان تر از تعویض کف است.
.
هنگام پوشش سقف؛ تخته چند لا بهتر است یا OSB؟
در صورت امکان، ساخت سقف خود را در یک فصل خشک برنامه ریزی کنید. بسته به طراحی سقف، امروزه استفاده از تخته OSB در پوشش زیرسازی سقف های شیبدار روبه افزایش میباشد.
از مهمترین دلایل آن میتوان به مقرون به صرفه بودن، وزن پایین، ضخامت های مختلف، مقاومت خمش پایین، ابعاد کوچک و .. اشاره نمود.

تماس با ما