محل قرار گیری بخاربند

منتشرشده توسط allvars در تاریخ

معرفی لایه ی بخاربند

لایه بخاربند امروزه به شکل گسترده تری در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق با کمترین ضخامت مناسب عایق نمودن کلبه های چوبی، دیواره های کاذب، سقف های شیبدار و کانکس ها می باشند. عایق بخاربند اغلب از سه لایه تشکیل می شود، یک لایه ی مرکزی با قابلیت تنفس و دو لایه ی محافظ جانبی که معمولا از پارچه های تایوک تولید می شوند.

محل قرار گیری بخاربند

باید در نظر داشت که لایه ی مرکزی عایق بخاربند باید قابلیت تنفس داشته باشد. به عبارتی دیگر این عایق باید اجازه ی گردش هوا را داشته باشد. می توان گفت این خاصیت از مهمترین فاکتورهای این عایق می باشد که از تجمع رطوبت جلوگیری می نماید.

کاربرد تخته او اس بی در کلبه چوبی

ضخامت لایه بخاربند

این نوع عایق بر حسب گرماژ یا همان وزن بر مترمربع طبقه بندی می شوند. جهت انتخاب گرماژ مناسب باید به منطقه ی پوشش دهی توجه نمود.

  • گرماژ 100 جهت عایق نمودن سازه های چوبی یا کانکس با مساحت پوشش دهی کم. لایه های محافظ به کار رفته در این عایق از گرماژ پایینی برخوردار می باشد. از این رو جهت استفاده در محلی با فشار بالا یا مساحت های زیاد پیشنهاد می شود از گرماژ های بالاتر این لایه استفاده نمایید.
  • گرماژ 120 جهت عایق سازی سازه های چوبی با متراژ بالا، قابلیت اجرا در زیرسازی های بدون ساپورت. این نوع عایق از لایه ی های جانبی مقاومتری تشکیل شده است. این امر بر مقاومت آن در کشش و اجرا در سطوح نا هموار افزوده است.
  • گرماژ 140 این عایق علاوه بر لایه های جانبی ضخیم تر از هسته مرکزی مقاومتری نیز تشکیل شده است. مورد استفاده این نوع عایق در مکان های مرطوب و بدون تهویه می باشد.

زیرسازی مناسب عایق بخاربند

این عایق را می توان بر روی هر نوع زیرسازی اجرا نمود. سازه های چوبی با دیواره های چند لایه، سقف شیبدار، سازه های سبک ال اس اف، زیرسازی پوشش دیواره های کاذب مثل: چوب ترمو، سمنت برد، پانل های چوب پلاست محل های مناسب نصب عایق بخاربند می باشند.

محل قرار گیری بخاربند

محل قرار گیری عایق بخاربند

محل قرار گیری بخاربند – عایق بخاربند معمولا به عنوان لایه ای محافظ برای اجزای زیرسازی و اسکلت مورد استفاده قرار می گیرد. پخت و پز، سیستم های برودتی و به شکل کلی رطوبت به وجود آمده، در محیط ساختمان محبوس می شود. رسوخ این رطوبت به لایه های میانی میتواند باعث ایجاد پوسیدگی و خسارت شود. البته عمدتا جهت رفع این مشکل، هواکش هایی در سازه تعبیه می شوند. اما باید در نظر داشت که تخلیه ی هوای محیط منزل می تواند باعث افزایش مصرف انرژی درفصول مختلف شود.
با این حال لایه بخاربند میتواند با قابلیت تنفسی که دارا می باشد از رسوخ رطوبت به لایه های میانی سازه جلوگیری نماید.

محل قرار گیری بخاربند
محل قرار گیری بخاربند

تخته او اس بی

لایه بخاربند در دیوار های کاذب، سقف های شیبدار و سازه های سبک ال اس اف قبل از متریال پوشش نهایی نصب میگردد. به عبارتی دیگر این عایق باید به عنوان لایه ی آخر و قبل از پوشش نهایی اجرا گردد.
در اجرای این عایق در محیط خارجی یا داخلی محدودیتی وجود ندارد. به عنوان مثال در یک پروژه، جهت ایزولاسیون سقف شیبدار، لایه ی بخاربند قبل از پوشش نهایی اجرا می شود. لایه ی نهایی می تواند هر سیستم پوشش سقف باشد: شینگل، تایل سنگریزه، سفال، آردواز.. همچنین جهت عایق نمودن محیط داخل، لایه ی بخاربند قبل از هر پوشش نهایی نصب می گردد. پوشش نهایی محیط داخل مانند: لنبه چوبی، چوب ترمو، پوشش کناف و انواع دیگر دیوار های کاذب.

تماس با ما