'>

انواع چوب

منتشرشده توسط allvars در تاریخ

معرفی انواع چوب

درک انواع مختلف چوب و کاربرد آنها می تواند برای انتخاب بهترین چوب برای پروژه های شما بسیار مفید باشد. این لیست از بسیاری از انواع چوب به شما کمک می کند چوبی را انتخاب کنید که می توانید از آن راضی باشید!

معرفی انواع چوب

سه نوع اصلی چوب

قبل از اینکه به انواع مختلف چوب و کاربردهای رایج آنها بپردازیم، مهم است که با سه نوع اصلی چوب آشنا بشوید.

این سه نوع عبارتند از: چوب های نرم، چوب های سخت و چوب های مهندسی شده. هر یک از این انواع مختلف چوب را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد.

چوب های نرم

چوب های نرم چوب و الواری هستند که از درختان مخروطی بدست می آیند. درختان مخروطی که با نام علمی Gymnosperms شناخته می شوند،

به هر درختی گفته می شود که برگ سوزنی شکل داشته باشد و میوه مخروطی تولید کند. نمونه هایی از درختان نرم محبوب مورد استفاده در نجاری، ساخت و ساز و مبلمان عبارتند از: کاج، سدر، صنوبر، صنوبر سرخ.

آیا چوب های نرم سست تر از چوب های سخت هستند

برخلاف تصور رایج، چوب های نرم سست نیستند. در حالی که درست است که برخی از انواع چوب های سخت بسیار سخت هستند بنابراین کار با آن ها چالش برانگیزتر است،

تمایز بین چوب سخت و چوب نرم ربطی به نرمی واقعی یا سخت تر بودن کار با یک چوب ندارد. چوب های سخت بسیاری وجود دارند که نرم تر از چوب های نرم هستند.

چگونه از چوب های نرم مانند کاج، سدر، صنوبر، صنوبر و چوب سرخ استفاده می شود

اکثر چوب های نرم قوی هستند و معمولاً در بسیاری از کاربردهای مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

صنوبر، کاج و صنوبر (SPF) معمولاً به عنوان چوب SPF اغلب در زیرسازی ساخت و سازهای جدید و همچنین سازه های سبک ساختمان استفاده می شوند.

بسیاری از این چوب‌ها، به‌ویژه چوب‌های نرم از خانواده سرو به دلیل توانایی خود در مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات مشهور هستند.

این امر باعث می شود درختانی مانند سرو و چوب سرخ برای پروژه های بیرونی، مانند پوشش بدنه، دکوراتیو ویلای چوبی و مبلمان فضای باز ایده آل باشند.

چوب های سخت

چوب های سخت از درختانی به دست می آیند که برگ سوزنی یا میوه مخروطی تولید نمی کنند. این درختان معمولاً به عنوان درختان برگریز شناخته می شوند. چوب‌های سخت درختانی هستند که برگ و دانه تولید می‌کنند.

از گونه های معمول چوب سخت می توان به بلوط، افرا، گیلاس، ماهون و گردو اشاره کرد. گونه‌های چوب سخت همیشه لزوماً قوی‌تر از چوب‌های نرم نیستند، اما بسیاری از این گونه‌ها به دلیل الگوهای زیبا و شیارهای چوبی خود شناخته شده‌اند.

همچنین چوب هایی وجود دارند که جزو چوب های سخت به حساب می آیند که درختان برگ ریز نیستند، مانند بامبو و نخل. این گیاهان از نظر علمی به عنوان monocot شناخته می‌شوند،

اما بسیاری از ویژگی‌های مشابه چوب‌های سخت را دارند و به همین دلیل اغلب به این عنوان طبقه‌بندی می‌شوند. بامبو و نخل گاهی اوقات می توانند در طبقه بندی چوب های مهندسی نیز قرار گیرند.

چوب مهندسی شده: محصولات فرآوری شده چوبی

سومین نوع چوبی که ممکن است با آن مواجه شوید، چوب های مهندسی شده هستند. چوب مهندسی شده به طور طبیعی در محیط وجود ندارد، بلکه تولید می شوند.

این تخته ها معمولاً با چوبی ساخته می شوند که برای داشتن کیفیت یا ویژگی های خاصی دستکاری شده است. این محصولات که به عنوان چوب کامپوزیت نیز شناخته می شوند،

اغلب از ضایعات چوب کارخانه های چوب بری ساخته می شوند.چوب مهندسی شده اغلب از طریق فرآیندهای شیمیایی یا حرارتی برای تولید محصول چوبی که می تواند اندازه های خاصی را برآورده کند

که دستیابی به آن از طبیعت دشوار است، پردازش می شود. نمونه های محبوب چوب های مهندسی شده عبارتند از تخته سه لا، تخته رشته ای جهت دار OSB، تخته فیبر با چگالی متوسط و تخته کامپوزیت.

تخته OSB یا Plywood کدام بهتر است؟

روکش‌های چوبی را گاهی می‌توان به عنوان چوب مهندسی طبقه‌بندی کرد، زیرا اغلب باید از طریق تکنیک‌های برش تخصصی یا اتصال قطعات به یکدیگر دستکاری شود تا به یک اندازه خاص یا الگوی چوبی دست یابد.

اکنون که این سه نوع اصلی چوب را فهمیدیم، آماده هستیم تا انواع مختلف چوبی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید و اینکه بیشتر برای چه چیزی استفاده می‌شوند را بررسی کنیم.

در حالی که سه نوع اصلی چوب وجود دارد، هزاران گونه چوب وجود دارد. در این بخش ما رایج ترین چوب هایی را که ممکن است در ساختمان سازی و نجاری با آنها روبرو شوید را پوشش می دهیم.

برای هر نوع چوب، ما یک نمای کلی از ویژگی های مشترک آنها و اینکه هر نوع چوب برای چه استفاده ای مناسب تر است، ارائه می دهیم.

توسکا

توسکا یک چوب سخت است که به دلیل زیبایی طبیعی، کارایی و تطبیق پذیری به تدریج محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده.

بیشتر در مناطق شمال غربی کالیفرنیا و بخش های جنوب غربی کانادا یافت می شود. این درخت در خانواده درخت توس است، بنابراین اغلب کاربردهای مشابهی دارد.

معرفی انواع چوب

توسکا وقتی تازه بریده می شود تقریباً سفید به نظر می رسد، اما پس از قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید به سرعت به قهوه ای عسلی گرم تبدیل می شود.

این چوب با چگالی متوسط معمولاً به راحتی برای کنده کاری، تراشکاری و ماشین کاری استفاده می شود.

این چوب همچنین با انواع روش های تکمیلی مختلف به خوبی کار می کند. چوب توسکا هنگام سمباده زدن سطح بسیار صافی دارد که به راحتی می توان رنگ کرد.

درخت توسکا از نظر قطر یا ارتفاع خیلی رشد نمی کند، بنابراین اگر به قطعات بسیار بزرگ نیاز دارید، این موضوعی است که باید در نظر بگیرید زیرا ممکن است به دست آوردن آنها دشوارتر و در نتیجه گران تر باشد.

توسکا اغلب در ساخت مبلمان و کابینت استفاده می شود. شاید یکی از تخصصی ترین کاربردهای چوب توسکا در بدنه سخت گیتار الکتریک باشد.

چوب توسکا رنگ بسیار تمیزی تولید می کند که تکثیر آن با چوب های دیگر سخت است.

چوب روسی

لایه داخلی چوب روسی قهوه ای مایل به کرم و لایه بیرونی و پوسته چوب سفید مایل به زرد است. طرح و نقش روی چوب رده های بیضی شکل همراه با گره های پراکنده میباشد.

چوب روسی خاصیت ضد پوسیدگی دارد و برای سال ها پوسیده نمی شود و ماندگاری بسیار بالایی دارد، از این رو به طور کلی این چوب ها را می توان در صنایع متعددی به کار برده شود.

معرفی انواع چوب
بوی این نوع چوب بسیار واضح است و بیشتر چوب های روسی این بوی مطبوع را دارند. شاخه های درخت روسی همگی قائم هستند.

سبک و نرم است اما برای کارهای ساختمانی و سازه ای بسیار کاربردی و مناسب است. درختان روسی خاصیت آکوستیک دارند که چوب این درختان را برای ساخت سازهایی مانند گیتار مناسب می کند.

از این چوب می توان برای ساخت سازه های چوبی سبک نیز استفاده کرد.

چوب روسی یکی از ارزان ترین و با کیفیت ترین چوب های موجود در بازار جهانی است. به همین دلیل این چوب یکی از پرطرفدارترین چوب ها در صنایع مبلمان، کاغذ، بسته بندی، ساختمان و ویلاهای چوبی می باشد.

در این مقاله مهم ترین نکات چوب روسی را به شما می گوییم.

ساخت کلبه سوئیسی چوبی

آسپن
آسپن یک چوب سخت است که در شمال شرقی آمریکا رشد می کند، یکی از تخصصی ترین کاربردهای چوب آسپن در ساخت سونا می باشد.

این چوب گرما را هدایت نمی کند و می تواند رطوبت را با تورم به خوبی تحمل کند. از آنجایی که به راحتی گرما را هدایت نمی کند، گاهی در تولید چوب کبریت نیز استفاده می شود.

این چوب همچنین بی بو و بدون مزه است و برای ساخت چوب غذاخوری و ظروف آشپزخانه ایده آل است.

چوب بالسا

بالسا یک چوب سخت بسیار سبک است که معمولاً در انواع پروژه های صنایع دستی استفاده می شود. بسیاری از چوب کاران دیدگاه منفی نسبت به چوب بالسا دارند،

زیرا چوب بالسا خیلی قوی نیست، اما اغلب کاربردهای عملی زیادی دارد.این چوب همچنین دارای تاریخچه بسیار غنی است، به ویژه به این دلیل که اغلب به عنوان جایگزین فلزات سبک در طول جنگ جهانی اول و دوم در هواپیماها و کشتی ها استفاده می شد.

چوب بالسا معمولا در آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی یافت می شود. چوب بالسا خیلی سریع رشد می کند اما طول عمر نسبتاً کوتاهی دارد، به طوری که بیشتر این درختان قبل از 10 سالگی الوار قابل استفاده تولید می کنند.

این چوب بسیار شناور است و اغلب در ساخت قایق ها، محافظ های نجات و دیگر انواع وسایلی که برای شناور طراحی شده اند استفاده می شود.

تخته‌های موج‌سواری نمونه‌ای عالی از پروژه‌های زیبا هستند که می‌توانند از چوب بالسا ساخته شوند.

چوب بالسا چوبی با چگالی کم است که عموماً محکم نیست. به همین دلیل، بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای هر نوع پروژه ای که نیاز به تحمل وزن دارد از این چوب استفاده نکنند.

از طرف دیگر، اگر نیاز به ساخت چیزی از چوب دارید که می تواند به سرعت شکسته یا از هم جدا شود، مانند ساخت دکور برای صحنه های تئاتر و فیلم، بالسا یک انتخاب عالی است.

هنگام مونتاژ پروژه هایی که از چوب بالسا استفاده می کنند، اغلب لازم است از چسب استفاده شود، زیرا این چوب به خوبی با میخ اتصال پیدا نمی کند.

پوشش سقف شینگل

بامبو
اگرچه بامبو از نظر فنی یک علف است و نه چوب، اما به دلیل سختی و تراکم ساقه های گیاه می توان از آن برای ساختن بسیاری از موارد استفاده کرد.

بامبو در آب و هوای گرمسیری به وفور رشد می کند و تعدادی گونه های مختلف موجود است که در مناطق مختلف بسیار متفاوت است.

گیاه بامبو دارای ساقه بلند و توخالی است. این ساقه ها را می توان همانطوری که هست استفاده کرد یا می توان آنها را به نوارهای بسیار نازک و باریک برای ایجاد روکش برش داد.

محصول روکش از ساقه ها به یک چوب مهندسی شده مانند تخته سه لا تبدیل می شود.

در حالی که ممکن است مردم فکر کنند که بامبو سبک، نرم و به راحتی خم یا بریده می شود، اینطور نیست. بهتر است بامبو را با بلوط قرمز یا افرا مقایسه کنید، زیرا سختی و استحکام مشابهی دارد.

ساقه‌های بامبو به ویژه برای مبلمان باغ، تزئینات باغ، نرده‌های حریم خصوصی محبوب هستند. شما همچنین می توانید بامبو را در کابینت ها، مبلمان ظریف و حتی به عنوان کفپوش های چوبی ببینید.

بخشی از چیزی که بامبو را قادر می سازد در برابر پوسیدگی در فضای باز مقاومت کند، پوشش طبیعی موم مانند آن است.

اگر می خواهید بامبو را رنگ کنید یا بچسبانید، ابتدا باید چوب را سمباده بزنید تا از چسبیدن رنگ یا چسب به چوب مطمئن شوید.

رطوبت می تواند باعث متورم یا کوچک شدن بامبو شود، بنابراین بهتر است قبل از برش بامبو اجازه دهید با محیط سازگار شود، به خصوص اگر در آب و هوای خشک و سردتر از جایی هستید که گیاه بومی آن رشد می کند.

تماس با ما